Legato – piękne słowo, które kocham. Z trzech powodów. Oto one:
Generalnie – powód uno – legato to włoskie określenie na połączone dźwięki. Nasze ciała kochają legato w każdym aspekcie, także w śpiewaniu. Im bardziej płynny i niezakłócony ruch, tym ciało lepiej pracuje. Każda przerwa w dźwięku zaburza momentum fonacji, zaburza jej naturalny rytm i marnuje energię już wzbudzonego ruchu. Każdy nowy początek to nowa okazja do popełnienia błędu lub do zmarnowania kolejnej dawki powietrza, zmarnowania energii. Kiedy śpiewasz legato, lepiej wykorzystujesz energię kinetyczną w swoim ciele… im bardziej legato, tym lepszy dźwięk.
Sekundo, legato w Twoim śpiewaniu może obejmować dużo więcej niż to, co wyżej. Bo może oznaczać pracę oddechową (wdech i wydech …a między nimi legato), przepływ emocji, ale także to jak wypowiadasz słowa, zdania. Legato, to jakby sposób na życie, w którym płyniesz. Legato, to flow! U-WIEL-BIAM.
No i trzeci powód: dla mnie L.E.G.A.T.O., to mój autorski system pracy z głosem. Jest to system porządkujący wszystko, co w głosie jest, tak aby łatwiej się było tego uczyć. System L.E.G.A.T.O. łączy wiele technik:
- czerpie wiedzę o dysfunkcjach głosu i głosie zbalansowanym z techniki Speech Level Singing (inaczej technika MIX),
- pożycza ideę przepływu i bezwysiłkowości z techniki Flow Phonation,
- korzysta z kluczowych założeń najstarszej z technik, Bel Canto, mówiąc o pracy z dynamiką (messa di voce) i kształtowaniu brzmienia (chiaroscuro),
- i finalnie pomaga ukształtować styl i brzmienie, wspomagając się narzędziami techniki Complete Vocal Technique!
Nie jest to system oparty o jedną technikę, ale system szeroki, zbierający to, co najlepsze z wielu technik – ale wszystko w podejściu holistycznym! Czyli z uwzględnieniem Twojego człowieczeństwa – tego, że bywasz przebodźcowany, masz ciało z jego ograniczeniami, masz zmienne emocje, a Twój układ nerwowy może zbyt często trąbi o zagrożeniu.
No i jeszcze dodatkowy powód z gwiazdką, to że L.E.G.A.T.O., to także akronim służący do całkiem eleganckiego (w moim mniemaniu) przedstawienia najważniejszych dziedzin rozwoju wokalnego. Bajer, nie?
L – luźne ciało, czyli postawa, rytm ciała, balans energii w ciele
E – ekspresja, czyli o tym jak wyrażać styl, historię, emocje poprzez śpiew
G – głośnia, czyli krtań, rejestry, miks, fałdy głosowe, skala głosu
A – autentyczność, czyli primal sound, prawda w głosie
T – trakt wokalny, czyli trójkąt samogłoskowy, spółgłoski, język i żuchwa
O – oddychanie, czyli wdech i wydech, appoggio i przepony
Wszystkie moje kursy online, każde moje warsztaty i szkolenia oraz lekcje indywidualne prowadzę w oparciu o L.E.G.A.T.O.. Systematyzowanie wiedzy, układanie jej logicznie, według schematu, pomaga ją przyswoić. Doświadczyłam tego na własnym głosie i w ogóle na własnym życiu! Mam nadzieję, że moje L.E.G.A.T.O. pomoże i Tobie.